Vereniging Gepensioneerden Koninklijk Concertgebouworkest

Over de mensen

Over de mensen

Over de mensen

In de rubriek 'Over de mensen' zijn opgenomen documenten, artikelen en interviews over en van orkest- en stafleden. Stukken met een bijzondere betekenis voor de interne geschiedschrijving. De historie van het Koninklijk Concertgebouworkest gezien door de ogen van hen die daadwerkelijk de KCO-geschiedenis hielpen maken.

Het gezonde positivisme van violiste Marleen Asberg
ʻIk zing graag en het liefst zing ik dan het melodietje,ʼ


De communicatieve wereld van Sjoerd van den Berg
'Werken bij het orkest is meer life-style dan baan.'


Over het leven van Klaas Boon
'Dat was lang niet gek.'


Ontmoeting met hoornist Jan Bos
Altijd als ik hier ben, is daar de één.


Thomas Braendstrup pleit voor moderne media en slimmer op tournee
"Meedenken uit betrokkenheid."


Ruud van den Brink en de muziek als magische wereld
Je neemt geen afscheid van de muziek, maar van de stress


Over Joris Bruynjé

Herinneringen aan zakelijk leider Dolf van Dantzig
...on behalf of the Dutch government...


Herinneringen aan Jean Decroos

Guus Dral over contrafagot spelen en verschillen in techniek en mentaliteit
Ik heb weinig meer te wensen


Daniël Esser - terug naar de Rivierenbuurt
'Al die jaren, door de agenda geleefd, zijn voorbij gevlogen.'


Johan Giskes over de geschiednis van muzikaal Amsterdam
Die kriebel blijft...


De collegiale warmte van violiste Kirsti Goedhart
'Hoe beter je je voelt, des te beter je functioneert.'


Trompettist Freddy Grin in gesprek met Truus de Leur
Ademhalen zoals Wagner-zangers dat doen


Memoires van tweede violist Hugo de Groot
‘Ik had mijn doel bereikt, ik zat nu op de hogeschool…’


Henk Guldemond: "Met een goede leerling is het leuk werken."
Het muzikale bestaan van bassist Henk Guldemond


Herre Halbertsma: "Alles is tweede keus bij wat ik nu doe."
Gesprek met Herre Halbertsma


In gesprek met Carol Harte
Rust en volume op IJburg


Petra van der Heide: ‘Doen wat er staat zonder dat het stijf klinkt,.'
Petra van der Heide over harpspelen en vingerzettingen


Juraj Illés blikt terug
Over salonmuziek, koffiehuizen en het Concertgebouworkest


Gesprek met Jo Jacobs
Moderne muziek van toen was moderner dan moderne muziek van nu


Geert van Keulen over muziek, het orkest en componeren
Er is een gebondenheid op verscheidene niveaus


Kirill Kondrasjin (6 maart 1914 - 7 maart 1981)
Een dwingende dirigent


Jan Kouwenhoven over 40 jaar KCO
‘Ga met elkaar in gesprek’


Herinneringen aan violist Johan Kracht
Ongeveer bij dertig val je in slaap.


Ontmoeting met Herman Krebbers
Over Guarneri, lesgeven en violen


Paukenist Jan Labordus: "Het is moeilijk uit te leggen."
Paukenist Jan Labordus over werken met de groten.


Jos de Lange over klokkentonen, kamermuziek en speelplezier
Wiskunde is een boeiend vak, maar muziek is gezelliger


Het orkestrale bestaan van Niels Le Large
Alle veranderingen zijn op het podium begonnen


Leo van der Lek L.J. (althobo)
Terugblik op 41 jaar althobo spelen


Truus de Leur over haar leven in en voor het Concertgebouworkest
Lascia fare mi


Peter Masseurs over trompetspelen en transcendente meditatie
Mijn liefde voor de trompet is alleen maar groter geworden


Marijn Mijnders: ‘Muziek krijg je niet zomaar’
Violiste Marijn Mijnders schetst haar muzikale leven


Remplaçant Theo Misdom over Willem Mengelberg
...Willem Mengelberg dééd het...


Het kleurrijke leven van celliste Edith Neuman
“Over muziek, schimmentheater en een waarlijk socialistische samenleving.”


Nicoline Alt, tweede hoboïste
In de ban van sfeer en expressie


Gustavo Núñez, fagottist in hart en nieren
...de onontkoombare kleerhanger...


Theo Olof en zijn beschermengel
‘Misschien zijn het er wel twee, ik heb zóveel geluk gehad.'


Kees Olthuis over musiceren en componeren
Je moet een noot erin schroeven


Het reizende leven van Cecilia Oomes
"ik wist niet dat ik die eigenschappen had"


George Pieterson over de muziek als heelmeesteres in slechte tijden
Een dirigeerstokje maakt geen geluid


Jan Spronk in gesprek met oud-solofagottist Brian Pollard
Meer in het leven investeren dan eruit halen


Oud-hoboïst Carlo Ravelli over een bewogen leven
Een goed gehoor dankzij vioolspelen


Gesprek met slagwerker/voorzitter Herman Rieken
'Meer wisselwerking tussen orkestleden en bestuur.'


Het dagboek van Willem Rijksbaron
Over oude violisten, de dingen die voorbij gaan


Het lange KCO-leven van Pieter Roosenschoon
“Er waren vroeger meer 'ongepolijste' figuren in het orkest.”


De levensgeschiedenis van George V. Scager
'...één zestiende is het vierde deel van een kwart...'


De lotgevallen van paukenist Gerard Schoonenberg
‘Ik moet u eerlijk zeggen, ik had gedacht te dirigeren’


Ter herinnering aan Karl Schouten (1919-2006)

Het roerige leven van Karl Schouten
Een bescheiden mens met een grote mond


In gesprek met Jan Spronk
De stilte van het archief en de stilte in Frankrijk


Caroline Strumphler heeft zigeunerbloed
De muzikale levensloop van violiste Caroline Strumphler


Hans Vader: "Muziek was altijd de hoofdzaak"
Hans Vader over 40 jaar KCO en kunstgeschiedenis


De westwaartse reis van Stana van der Valk Bouman – Olléová
“De ideale manier om als musicus in Nederland te integreren: spelen in het Concertgebouworkest.”


Petra van de Vlasakker vertelt haar muzikale leven
"Ik heb de leukste periode meegemaakt, die je je kan denken."


Hoorniste Paulien Weierink-Goossen over hoogte- en dieptepunten van het orkestvak
Twentse bescheidenheid en muzikaal fanatisme


Waar is de cello van Henk van Wezel gebleven?
Over de rand heen kijken


Contrabassist Jan Wolfs en zijn diverse orkestrale functies
"De mensen die bij ons komen spelen, doen dat uit muzikale overtuiging."


Zevenentachtig jaar Adriaan van Woudenberg
Ervaringen om nooit te vergeten


Douwe Zuidema en zijn muziekbibliotheek
Ik ben het oliemannetje van de bladmuziek